Alla inlägg under januari 2010

Av Lena Brehmer - 25 januari 2010 22:03

Fanny lurades fullständigt den här gången, inte löpte hon inte! Hon blödde ett par dagar och sedan tog det stopp! Hon hade ett litet förlöp, så förhoppningsvis så kommer hon igång som vi trodde i slutet på februari/början av mars.

Vi kan i alla fall konstatera att Dixie troligtvis är dräktig, hon börjar få lite mage och har mått illa några dagar. Ska bli så spännande!

Resten av gänget mår också bara bra och det är som vanligt här hemma nu när ingen löper!

I går var Lotta och Lottebotibbarna här en runda, fantastiskt att det bara funkar utan vidare med så många tibbar på en gång! Lilla Doris hon bara gick in här med svansen i vädret och tyckte inte det var ett dugg konstigt! Härligt!

Av Lena Brehmer - 21 januari 2010 20:45

Igår när jag killade Fanny på magen så hade hon bloddroppar i byxorna, så var det hennes tur att löpa! Jag som hade hoppats att hon skulle vänta minst en månad till, men det bestämmer ju inte jag! Fanny tyckte väl det var dags eftersom det lilla spöket Maya blivit stor och löpt!

Eftersom Fanny fyllde tre i november och inte haft valpar ännu, så borde hon väl paras, men Dixie är parad och eventuellt dräktig så jag måste fundera lite först!


Har väl egentligen bestämt att hon ska paras, har faktiskt bestämt hane och pratat med hanhundsägaren.........ja, ja vi får se!


I eftermiddags gick tibbarna och jag vår härliga långrunda för första gången sedan i lördags, har varit lite mycket här några dagar. Det var härligt, -2 och vindstilla! På vår traktorväg var det inte plogat men någon hade kört bil så det fanns två spår att gå i. Gänget tyckte de skulle gå där så kunde jag gå och pulsa i snön...snacka om bekväma tibbar!

Det fanns massor av spår att lukta i så hela gänget somnade sött när vi kom hem!

Av Lena Brehmer - 19 januari 2010 20:03

  Husse köpte myskorgar till oss i USA, att de egentligen är till katt bryr vi oss inte ett enda dugg om!

Av Lena Brehmer - 14 januari 2010 22:11

börjar lugnet lägga sig här!  I kväll har jag gått koppelrunda med alla sex tibbarna samtidigt. Knutte med nosen i rumpan på Maya men hon fräste åt honom så fort han försökte sig på nåt, han fick knappt lukta ens!  Jag vågar ju inte lita på att hon inte plötsligt ångrar sig så det blir fortfarande skilda rum och rastning på gården var för sig! Skönt ändå att bara behöva gå en runda i morgon bitti, gör ju att vi kan sova en halvtimme längre på morgonen!


I går gick Dixie in i tredje dräktighetsveckan, men ännu är det för tidigt att säga om det är några valpar. Hon äter som en häst och är jättesur på de andra så förhoppningsvis så simmar det små bebbar därinne! Det ska bli så spännande att se vad det blir!


Av Lena Brehmer - 12 januari 2010 23:17

Sitter vid datorn en stund, just hemkommen från en trevlig kväll med gott fika i sällskap med hundfolk.

Märkte plötsligt att det var tyst o lugnt i huset, alla hundar sover runt omkring mig, ja Knutte o Maya är fortfarande i skilda rum, men det är helt tyst! Inget pip, yl eller gnäll från Knutte, kanske löpet är på väg över, Maya är på dygn 17 så snart återgår allt till det vanliga här! Skönt!   Nu är det läggdags även för mig!

Av Lena Brehmer - 9 januari 2010 23:36

Idag var det -7 grader och sol här på förmiddagen, härligt! Började morgonen med en liten runda med Maya och Nilla eftersom Maya löper.

Sedan gick hela gänget, utom Maya, och jag en härlig långrunda i skogen.

När vi kom hem var det dags för dammsugning och matlagning eftersom vi skulle ha goda vänner här på mat på kvällen.


Vår unghane Knutte har fullt sjå här hemma nu när Maya är i höglöp, han piper, skäller o ylar så fort han är instängd eller utestängd från resten av flocken. Han är nöjd så länge Maya är instängd i hundrummet eller i hundgården, men stackars Maya behöver ju också få vara med lite.  

I går kväll var vi hos Lotta o Kent på Lottebo´s och åt god lasagne. Då fick Knutte o Nilla följa med så Knutte ägnade hela kvällen åt att jaga alla flickorna på Lottebo. Däremellan lät han värre än en mistlur, ska bli skönt när Mayas löp är över så allt blir som vanligt här. 

Nu har ändå lugnet lagt sig här, Knutte är totalt slut efter allt ylande så han ligger utslagen här hos mig vid datorn, och Nilla och Maya sover i hundrummet! Resten av flocken, inklusive mannen har gått och lagt sig i sovrummet så nu är det läggdags även för mig!  

Av Lena Brehmer - 7 januari 2010 21:59

Igår var vi två tibbetanter på utflykt i de djupa skogarna, massor av snö men vi hade ju minsann dubbdäck så resan dit gick som en dans! Båda ivriga av förväntan, jag skulle ju äntligen hämta hem min parade hund och den andra tibbetanten skulle ju hämta sin lilla valp. Nåväl, fram kom vi och kaffe och mackor blev vi bjudna på! Dixie blev överlycklig när jag kom och efter ett par timmar lastade vi in oss i bilen, Dixie i buren i baksätet, jag med valpen Doris i knät och så då vår rallychaufför på plats vid ratten.


Bilen startade fint men sedan tog det stopp, vi kom ingenstans för bromsarna hade frusit. Hjälpen kom snabbt, så det blev byte vid ratten och fram kom vi, men utan att hjulen rullade. Tur det fanns en snäll bonde med stor traktor i grannhuset. Jag, Dixie och Doris fick snabbt ta oss tillbaka in i värmen hos Doris snälla uppfödare, så inte Doris skulle frysa. Efter en stund kom de andra två också in i värmen och god mat fixades snabbt fram av de gästvänliga uppfödarna.

Tack och kram till er!


Bilen tinades upp efter ett par timmar i grannens varmgarage och den avbrutna färden hem återupptogs, denna gång utan missöden.

Både Dixie och jag var glada att komma hem till resten av flocken!

Nu hoppas vi på valpar i månadsskiftet februari/mars för Dixie är minsann ordentligt parad med snyggingen Bogo, som i papperen har det tjusiga namnet Arundina Bogo Bo-Khyi!

Mer info och bilder kommer på hemsidan!

Av Lena Brehmer - 2 januari 2010 20:19

Nu har äntligen vår duktiga webmaster haft lite tid för att fixa med hemsidan så jag kan uppdatera lite mer själv. Historiasidan har fått två underrubriker så där ska så småningom alla hundar vi minns komma in med info och bilder.

Till tibbarnas stora glädje har det snöat en stund idag, Maya och Fanny fick glädjefnatt på förmiddagen och jagade varandra runt, runt på gården. Eftersom Maya löper så har vi fått dela på flocken så Knutte tycker att livet är pest just!

Går väl över när Maya slutat löpa!

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards